Nově zvolený americký prezident Donald Trump si nedávno na svém Twitteru rýpnul do nejslavnějších mainstreamových novin v USA, že jim odcházejí tisíce předplatitelů kvůli tomu, jak uboze a nesprávně informovaly o průběhu amerických voleb a pokrytí „fenoménu Trump“; již dříve přitom nejen tento plátek obvinil z nečestnosti a z toho, že v kampani výrazně stranil jeho demokratické soupeřce Hillary Clintonové. Což není pouze Trumpův názor, ale prostá a velice snadno prokazatelná skutečnost.

[sociallocker id=“94522″]

NY Times kontrovaly, že se jim daří lépe než kdy dřív a počet předplatitelů, ať už digitální či tištěné verze, od voleb výrazně narostl.

Lze ale tomuto prohlášení věřit? Čtenáři si totiž na kvalitu novin ostře a hromadně stěžují. Kritika deníku dosáhla takové míry, že se vydavatel novin Arthur O. Sulzberger Jr. uchýlil k bezprecedentnímu kroku: všem předplatitelům rozeslal dopis, ve kterém je prosí, aby zůstali novinám věrni, že se určitě polepší.

Nejpozoruhodnější větou z celého dopisu je zřejmě ta, ve které Sulzberger píše, že se noviny „plánují znovu zasvětit svému bytostnému poslání; tím je popisování Ameriky a světa poctivě, beze strachu a favorizování jedné strany na úkor druhé, a snaha vždy pochopit a reflektovat všechny politické perspektivy a stanoviska a životní zkušenosti v našich příbězích“.

Té nejzásadnější otázce, proč to tedy on a jeho NY Times nedělaly doteď, se samozřejmě pan vydavatel vyhnul. Připomíná to reklamní kampaň, kterou spustil před lety jeden nejmenovaný český pivovar – oznamoval v ní, že teď hodlá vařit pořádnou desítku. Tím de facto potvrdil, na co léta upozorňovali čeští pivaři, že „europivo“, které dělal dosud, se nedalo pít. Jenže u piva rozhoduje chuť, a když ji vylepšíte, zákazníci to poznají a třeba zase přijdou. Naproti tomu u médií je klíčovou komoditou důvěryhodnost, a jakmile se ukáže, že lžete, a ještě úmyslně, do hry se vrací velmi těžko.

Vydavatel NY Times v závěru dopisu na předplatitele apeluje, že jeho noviny „nemohou přinášet nezávislou a původní žurnalistiku, pro kterou jsou známé, bez loajality jejich předplatitelů“.

Vydavatel New York Times Arthur O. Sulzberger Jr. má těžkou hlavu. Čtenáři si stěžují na propagandu jeho novin. Tento snímek je z party deníku financial Times, na kterém se potkal i s Howardem Stringerem, jedním z ředitelů BBC. Foto Wikimedia Commons
Vydavatel New York Times Arthur O. Sulzberger Jr. (vlevo) má těžkou hlavu. Čtenáři si stěžují na propagandu jeho novin. Tento snímek je z jarní party deníku Financial Times, na kterém se potkal i s Howardem Stringerem, jedním z ředitelů BBC. Foto Wikimedia Commons

Na nezávislou a kvalitní žurnalistiku měl pan Sulzberger možná myslet po celá ta léta, kdy loajálním předplatitelům servíroval válečnou a globalistickou propagandu nejhrubšího zrna. Jenže samozřejmě nemohl počítat s tím, že i přes takovou masáž nevyhraje kandidátka establishmentu Clintonová, do které různí pochybní sponzoři v čele s Georgem Sorosem nainvestovali miliardy.

Sloupkař časopisu New York Post a bývalý reportér Timesů Michael Goodwin to shrnul slovy: „Protože Timesy démonizovaly Trumpa od začátku do konce, nepochopily, co se děje. A protože se noviny rozhodly, že Trumpovi příznivci jsou rasistická a venkovská homofobní pakáž, neměly ani ponětí o životech Američanů, kteří zvolili nového prezidenta.“

Vydavatel NY Times Arthur O. Sulzberger Jr. byl donucen napsat dopis předplatitelům poté, co editorka NY Times Liz Spaydová upozornila na to, že noviny dostávají stovky rozčilených dopisů od čtenářů, kteří se ptají, jak je například možné, že noviny dávaly do poslední chvíle 84% šance na vítězství své favoritce Clintonové. Ve svém hodnocení, které se dostalo na stůl panu šéfovi, Spaydová napsala: „Čtenáři posílají obrovské množství stížností. Tady je jedna, která stručně shrnuje jejich pocity, od Kathleen Caseyové z Houstonu: Svět je teď celý naruby a vy jste všichni do jednoho šokovaní a překvapení. Možná byste mohli zvážit, zda by nebylo lepší, kdybyste se přestali soustředit na to, jak lidem říkat, co a jak si mají myslet, a věnovali se zjišťování toho, co si vaši čtenáři i nečtenáři myslí.“

Čtenářka se zde jemně dotkla faktu, že úkolem korporátních médií bylo po celá desetiletí něco úplně jiného: vysvětlovat od rána do večera lidem, co si mají myslet, aby si náhodou nemysleli něco jiného. Nebo raději aby nemysleli vůbec. A s tím, co se teď přihodilo panu Sulzbergerovi, vůbec nepočítala. To by mělo varovat i naši skvadru z Kavčích hor, která mluví pravdu, jen když se splete.

[/sociallocker]

Podpořte šíření svobodných informací tím, že si zakoupíte předplatné jedinečného tištěného měsíčníku Šifra. Klikněte zde.

Pořídit si můžete i digitální verzi, kterou lze pohodlně číst na mobilu, počítači či tabletu. Za skvělou cenu dostanete půlroční nebo roční přístup ke všem časopisům najednou.

Milan Vidlák, šéfredaktor časopisu Šifra

Zdroje: https://www.theguardian.com/us-news/2016/nov/13/trump-twitter-new-york-timeshttp://www.foxnews.com/politics/2016/11/12/new-york-times-publisher-vows-to-rededicate-itself-to-reporting-honestly.htmlhttp://deadline.com/2016/11/new-york-times-letter-to-subscribers-1201853190/