Revoluce v MHD? Čína vyvinula superautobus, který nikdy neuvízne v zácpě. Celou ji totiž přejede

Vypadá, jako by byl z budoucnosti. Vejde se do něj až 300 cestujících a nikdy ho nezastaví žádná kolona. Seznamte se s takzvaným „straddling“ neboli česky „obkročným“ autobusem. Dopravním zácpám se vyhne jednoduše tak, že je přejede.

Vyrobili ho v Číně, je téměř pět metrů vysoký a bezpečně se pod něj vejdou různé druhy osobních automobilů. Čínský superautobus se po letech technologického plánování stal konečně realitou a poté, co ho minulý týden Číňané otestovali, se o něm mluví jako o budoucnosti městské dopravy.

Obkročný autobus by měl v první řadě ulevit přetížené dopravě čínských měst a zaručit cestujícím spolehlivý přesun z bodu A do bodu B ve stanoveném čase. Tento revoluční dopravní prostředek nese přesný název TEB (Transport Elevated Bus) a za jeho vývojem stojí čínský odborník Sung Jou-čou. Finální design TEBu byl představen teprve před čtyřmi měsíci, ale projekt se zrodil podstatně dříve. Poprvé se o něčem podobném, jako je obkročný autobus, inženýr Sung Jou-čou zmínil v roce 2010. Tehdy se ještě mohlo zdát, že jde o další velkolepý projekt, který zůstane jen na papíře. Minulý týden se však ukázalo, že TEB na papíře rozhodně nezůstal. Po prvním úspěšném testu je navíc jasné, že to s ním Čína myslí opravdu vážně.

Takový obkročný autobus sice na první pohled možná vypadá trochu zvláštně a nápad vyrábět vozidla, jež budou mít podlahu dva metry vysoko nad zemí a budou široké jako dva jízdní pruhy, možná zní trochu bláznivě. Ve skutečnosti na tom ale není nic tak složitého, drahého či nereálného. Právě naopak.

CHCETE NAVŠTÍVIT ZDARMA CELODENNÍ PRAŽSKOU AKCI DAVIDA ICKEA V RÁMCI TURNÉ CELOSVĚTOVÉHO PROBUZENÍ?ŠIFRA PRO VÁS PŘIPRAVILA JEDINEČNOU AKCI.

TEB by mohl husté dopravě pomáhat hned dvojím způsobem. Jednak může přepravovat velký počet lidí rychlostí až 60 km/h, a jednak je imunní vůči zácpám. Zároveň nikterak nepřispívá k tvorbě kolon a vůbec nezatěžuje dopravu. Auta pod ním prostě podjedou, a to i když třeba zrovna stojí a přistupují do něj noví cestující.

Obkročný autobus se často přirovnává k nadzemce nebo metru, a tím se dostáváme k další a rozhodně neméně důležité výhodě. Vybudování sítě linek TEBu by bylo podstatně levnější než složitá stavba kolejí pro nadzemku; a ve srovnání s metrem je TEB téměř zadarmo. Proto se není čemu divit, že Číňané mají s tímto nápadem ještě velké plány. Nabízí se například prodloužení autobusu, čímž by se zvýšila jeho kapacita.

PŘEČTĚTE SI VŠECHNA ČÍSLA MĚSÍČNÍKU ŠIFRA V DIGITÁLNÍ VERZI, KTERÁ DOSUD VYŠLA A BUDOU VYCHÁZET V NÁSLEDUJÍCÍCH ŠESTI MĚSÍCÍCH, ZA POUHÝCH 260 KČ!

Mluví se třeba o prodloužení soupravy z aktuálních 22 metrů na 60 metrů, což by ztrojnásobilo jeho kapacitu.

Foto YouTube

Skeptikovi možná vrtá hlavou, jestli se takové monstrum vejde na silnici a jak na tom budou s bezpečností případní chodci. Sluší se dodat, že podivný autobus není tak vlastně úplně autobus jako spíše taková gigantická tramvaj. TEB se totiž stejně jako tramvaj pohybuje po kolejích a pohání ho elektrická energie, i když má klasická kola s pneumatikami.

Při pohledu na video se také zdá, že bude třeba doladit ještě pár praktických detailů. Například jak by superautobus podjel normální autobus nebo takový kamion? Na druhou stranu, kdyby se to podařilo vyřešit, mohly by dopravní podniky spojit transportní prostředej s rozhlednou a kromě jízdného vybírat ještě vstupné.

Lukáš Marek

Zdroj: http://shanghaiist.com/2016/08/02/straddling_bus_launch.php