Vypadá, jako by byl z budoucnosti. Vejde se do něj až 300 cestujících a nikdy ho nezastaví žádná kolona. Takto jsme loni v létě představovali čínský superautobus, který zaujal celý svět. Po roce ale zdánlivě zářná budoucnost futuristického vozidla rychle vyhasla. Dvaatřicet lidí včetně výkonného ředitele projektu Paj Č´-ming bylo minulý měsíc zatčeno pro podezření z investičního podvodu.
Za projektem stojí společnost TEB (Transport Elevated Bus), která s nápadem takzvaného obkročného autobusu přišla už v roce 2010. Autobus měl mít dostatečně vysoký podvozek, aby pod ním mohla projíždět auta. S kapacitou 300 cestujících v jednom voze měl superautobus odlehčit městskou dopravu a vyřešit problém s přeplněnými silnicemi.
Svět začal brát projekt vážně po slavnostním představení prototypu autobususu v čínském městě Čching-chuang-tao. Kvůli představení prototypu společnost nechala ve městě postavit i speciální 300 metrů dlouhou dráhu, po které se kolos před zraky veřejnosti a novinářů projel. V současnosti už byste ale tuto dráhu ve městě nenašli. Odstranit ji nakonec potom, co společnost TEB nesplnila svůj slib, musel na vlastní náklady úřad města Čching-chuang-tao.
Společnost TEB lákala investory na až dvanátciprocentní návratnost vkladů a světu slibovala potenciální revoluci v dopravě. Autobus měl být schopen přepravovat velký počet cestujících, jet rychlostí až 60 kilometrů v hodině a hlavně by byl imunní proti dopravním zácpám.
Zároveň by ani nikterak nepřispíval k tvorbě kolon. Auta by pod ním prostě projela, a to i kdyby autobus zrovna stál na zastávce. I ty by totiž měly být v dostatečné výšce nad zemí. Oproti metru nebo nadzemce měl být superautobus i podstatně levněší. Číňané plánovali i prodloužení autobusu, který by několikanásobě navýšil jeho kapacitu. Obkročný autobus zkrátka vypadal jako splněný sen městské hromadné dopravy, navíc v líbivém futuristickém kabátu.
Nyní se ale zdá, že to všechno byla jen uměle vytvořená kampaň. Zpětně to dokonce skoro vypadá, že garanti projektu snad ani ve skutečnosti nechtěli, aby autobus ještě někdy vyjel do ulic, ale aby ze zdánlivě geniálního počinu vyždímali co nejvíce peněz.
Prvotní nadšení z nového nápadu se postupně začalo vytrácet poté, co vyvojáři ze společnosti TEB nedokázali kloudně odpovědět na zcela zásadní otázky. Jak bude autous zatáčet? To jistě nejednoho napadlo poté, co si pustil video z představení autobusu. TEB se ale tvářil, že „se to nějak vymyslí“. Jak už asi tušíte, nevymyslelo. Podobně to dopadlo i s otázkou pohonu stroje nebo s nosností.
Podle informací Financial Times na projektu tratil zhruba 34,5 miliard korun úřad města Čching-chuang-tao a není pochyb o tom, že i mnoho dalších investorů. Ty v současnosti policie žádá, aby jí poskytlI informace potřebné k přesnému vyčíslění všech škod. Žádné peníze z vkladů do projektu se totiž investorům od společnosti TEB pravděpodobně už nikdy nevrátí. Inu, ne každá pohádka končí šťastně…
Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.
Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.
Lukáš Marek, časopis Šifra