Říká to alespoň nový průzkum společnosti Nomura Group mezi jednotlivými provozovateli této franšízy. Co je na tom pravdy?
Fastfoodový kolos se znovu prodral na titulní stránky novin. Poprvé během 40 slavných let se tato společnost ocitla v bodě, kdy přestala expandovat, a naopak se zmenšuje. V dubnu tohoto roku McDonald’s ohlásil, že bude zavírat 700 prodejních míst, protože prodělávají.
Na neblahou situaci firmy si stěžovali majitelé franšíz jedné z nejslavnějších globálních značek ve finančním průzkumu Nomura Group. Jeden z nich napsal: „Nacházíme se v období hlubokého úpadku a nic se nemění. Zřejmě až 30 % poboček je prodělečných.“ Jiný vyjádřil přímo obavu, že McDonald’s čelí svým posledním dnům.
Jednotlivé franšízy si také stěžují na rozhodování managementu celé značky, který podle nich již tak problematickou situaci svými nesmyslnými kroky ještě zhoršuje: „Nedostatek konzistentního vedení z Oak Brook je děsivý, neustále skáčeme od jedné nepovedené iniciativy ke druhé.“ Zřejmě tak narážejí na nedávné marketingové pokusy, kterými McDonald reaguje na současný trend mladé generace přecházet ke zdravějšímu stylu života a jíž se snaží vyjít maximálně vstříc. Franšízanti konkrétně kritizují šéfa Stevea Easterbrooka třeba za to, že musejí nabízet snídaňové menu po celý den, nebo za digitální objednávání jídla – namísto toho, aby se řešila jeho kvalita či úroveň obsluhy. „Jsem v tomhle byznysu od začátku 70. let, ale nikdy jsem nezažil tak špatné vedení,“ postěžoval si jeden z provozovatelů, jejichž jména Nomura samozřejmě zná, ale z pochopitelných důvodů je nezveřejnila. Pokud si provozovatelé stěžují přímo u vedení společnosti, to pro ně má vskutku zajímavou radu – když prý se jim něco nelíbí, ať pobočku zavřou a jdou od válu.
Průzkum Nomury se uskutečnil mezi 29 franšízanty, kteří pokrývají 226 restaurací ve Spojených státech amerických, kde celkově 3100 franšízantů provozuje více než 14 000 restaurací. Mluvčí McDonald’s výsledky průzkumu zpochybňuje a oznámila, že drtivá většina franšíz si nestěžuje a například snídani po celý den považují za obrovský hit, stejně jako zákazníci. Jo jo, posnídat takhle v šest večer u Mekáče, to musí být paráda…
Jestli McDonald kráčí vstříc zrovna posledním dnům, těžko říct. Faktem ale je, že o tom, že má gigant finanční potíže, slyšel třeba šéfredaktor Šifry Milan Vidlák od jedné vysoce postavené členky jeho managementu v Česku už zhruba před rokem a půl. Ne že bychom chtěli malovat čerta na zeď, ale kdyby se tak vážně stalo a McDonald’s se položil, doufejme, že se s tím naše planeta nějak vyrovná…
Jan Petrák