Pomalu se blíží Vánoce, což je pro obchodníky nejlepší období. Pět ze šesti lidí si vybere nějaký ten digitální vánoční dárek. Nejoblíbenější jsou počítačové hry a videohry a mobilní služby.
Zvyšující se spotřeba digitálních médií se nezastaví ani před nejmladšími. Ne však bez následků, jak ukazuje následující zpráva. V letošním roce se opět pod vánočním stromkem objeví smartphony a tablety. Konzum a komunikace dětem zkracuje čas pro volný pohyb a nerušený rozvoj. Dětské party, panenky, bruslení, fotbal, to všechno už v digitálním světě existuje a nahrazuje realitu.
Na děti však čeká mnoho dalších „pozoruhodných“ dárků, jako je třeba špehující panenka Hello Barbie od Mattela s odposlechem. Takže o vánocích už nebudou samy. Pak jsou tady 3D brýle pro děti, které společně vyvíjejí Google, Mattel a Lego. Mnozí rodiče plní sny svých dětí, ale neuvědomují si, jakou daň za to zaplatí.
Steve Jobs byl otcem, který na „techniku“ nekladl velký důraz. Starší zaměstnanci v Silicon Valley dávají své děti do waldorfských škol, které také nejsou „technické“. Vývojáři Google Sergey Brin a Larry Page navštěvovali školu Montessori, stejně jako zakladatel Amazonu Jeff Bezos nebo Wikipedie Jimmy Wales.
Mnoho rodičů intuitivně chápe, že všudypřítomné monitory a obrazovky mají na děti negativní dopad. Jenže pokud jim monitor, tablet nebo digitální hru vezmete, často mají výbuch hněvu. Mění se i jejich pozornost, pokud nejsou stimulované svými zařízeními. Bez nich děti vypadají znuděně, apaticky, nezajímavě. Je to ale je to horší, než si myslíme.
Víme již, že tyto iPady, smartphony a Xboxy jsou určitou formou digitální drogy. Nedávné snímky mozku ukazují, že ovlivňují přední mozkovou kůru stejným způsobem jako kokain, ze kterého jsou řízeny určité funkce, například řízení impulzů. Tato technologie způsobuje tolik vzruchů, že roste produkce dopaminu, což je neurotransmiter, který zprostředkovává a umožňuje pocit pohody. Ten se pak nejvíc podílí na dynamice závislostí, stejně tak sexu.
Doktor Peter Whybrow, vedoucí neurovědy na UCLA (University of California, Los Angeles), označuje přístroje s displejem jako „elektronický kokain“, Číňané mu říkají „digitální heroin“. Doktor Andrew Doan, ředitel výzkumu závislostí pro Pentagon a americké námořnictvo, nazval videohry a technologie s displeji jako „digitální drogy“. Skeptik by se možná zeptal, zda tyto technologie nejsou náhodou „odpadními“ produkty vojenského výzkumu.
Skutečně je to tak. Mozek dítěte, které hraje Minecraft, vypadá stejně jako mozek narkomana. Také není divu, že je děti obtížné dostat od obrazovky, když jim hru přerušíme. Klinické studie také ukazují, že obrazovky pomáhají vytvářet depresi, úzkost a agresi, a dokonce vedou k psychotickým stavům, ve kterých videohráči ztrácejí svůj vztah k realitě.
Americká akademie pediatrů v roce 2013 oznámila, že osmi- až desetileté děti stráví až osm hodin denně u různých digitálních médií. Teenageři už 11 hodin, tedy celý den. Jedno ze tří dětí používalo tablet nebo smartphone ještě dřív, než začalo mluvit. Po zveřejnění příručky Internetová závislost (Internet addiction) od doktorky Kimberley Youngové se již ví, že 18 % Američanů trpí závislostí na technologiích.
Pokud člověk překročil hranici totální závislosti, ať už jde o drogy nebo digitální drogy, musí se „detoxikovat“, jinak žádná terapie nepomůže. Při závislosti na technice pomáhá pouze celková abstinence. To znamená žádná televize, žádný počítač, žádný smartphone, žádný tablet. Aby se nadměrně vzrušený nervový systém zotavil, na to je potřeba cca 6 týdnů. V našem přetechnizovaném světě, kde jsou obrazovky všudypřítomné, to není snadný úkol. Můžete se vyhnout drogám a alkoholu, ale při závislosti na technice číhá pokušení všude.
Jak můžeme děti ochránit?
Není to snadné! Klíčem k úspěchu je pokusit se, aby čtyř-, pěti- nebo osmileté děti netrávily svůj čas před obrazovkou, která je velmi přitahuje. To znamená vyměnit Minecraft za Lego, iPady za knihy a televizi za přírodu a sport. Pokud je to zapotřebí, požadujte po vedení školy vašeho dítěte, aby neposkytovala tablety a další čtecí zařízení (eBook Reader, Chromebooku) dětem pod deset let. Existuje dokonce doporučení čekat až do 12 let.
Vývojoví psychologové vědí, že zdravé dítě potřebuje sociální interakci, kreativní, nápadité hry a diskusi o skutečném, přirozeném světě. Bohužel, svět všudypřítomných a návykových obrazovek a monitorů tento vývojový proces narušuje.
Z výzkumu University of Cambridge vyplývá, že závislost na Facebooku je vlastně silnější než na tolik diskutovaných cigaretách a alkoholu. Noviny Rheinische Post informovaly o tom, že vědci už před aktuálně diskutovanou studií zjistili, že sdílení obsahu na Facebooku mělo podobný účinek jako požívání skvělého jídla nebo sexu.
Na americké California State University výzkumný tým zkoumal 20 testovaných osob na závislost ohledně Facebooku. Zkoumané osoby měly zpočátku na základě otázek vyhodnotit samy sebe. Musely například zodpovědět, zda jsou po dlouhé nepřítomnosti na sociálních sítích neklidné. Poté se jim ukázaly různé obrázky a současně se monitorovaly jejich mozkové vlny, dokonce i při vyhledávání na internetu.
Ukázalo se, že ti, kteří v první části testu měli nějakou výchylku, reagovali na obrázky s odkazem na Facebook mnohem silněji. Výzkumníci to dokonce srovnali s účinkem, který u narkomanů spouští kokain. Rozlišovat mezi silným zájmem a závislostí na internetu není vždy snadné.
Ale je to jako se vším. Všeho moc škodí. To, že ve velkých dávkách vzniká digitální závislost, neznamená, že hraní počítačových her nebo sledování televize či internetu u dětí, musí být samo o sobě špatné. Existují hry, pořady a informace, které mohou v rozvoji pomoci. Jen se to nesmí přehánět a je na rodičích, aby určili nějaká pravidla.
Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.
Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.
Zdroj: https://www.amazon.com/Glow-Kids-Addiction-Hijacking-Kids/dp/1250097991?tag=nypost-20, https://netzfrauen.org/2016/11/12/digitales-heroin/