O tom, že co se prodává v tuzemských obchodech s potravinami, by v některých jiných státech nedali jíst pravděpodobně ani domácímu zvířectvu – a že je Česko tudíž jednou velkou evropskou popelnicí –, se mluví již dlouhá léta. Vždy to ale bylo založeno na zákazníkových pocitech a subjektivních rozdílech v chuti, vůni či konzistenci – Coca-Cola v Německu chutná jinak než v Česku, stejně jako kečup Heinz nebo medvídky Haribo. A tak Vysoká škola chemicko-technologická provedla ve spolupráci s europoslankyní Olgou Sehnalovou (ČSSD) a řetězcem Albert srovnání 24 stejných produktů koupených u nás a v Německu. Výsledek? Například dánská firma Tulip Food Company dodává na český trh ve stejné krabičce lančmít z drůbežího separátu, tedy strojně oddělených zbytků masa bez kvalitní svaloviny spolu s rozdrcenými kostmi, zatímco Němcům konzervu plnou vepřového masa, a ještě za poloviční cenu. Jak je to ale možné, když jde oficiálně o stejný výrobek? Podle firmy je to kvůli „lokální poptávce“ – jinak řečeno, Češi prý podle Dánů radši kuřecí kosti než vepřové maso. Tak teď nevíme – jsou Češi takoví hlupáci, nebo Dánové podvodníci? Anebo obojí.
