Výrobce Vizio, který je na trhu s chytrými televizemi jedním z největších, musí zaplatit 2,2 milionu dolarů poté, co byl obviněn a usvědčen ze sbírání dat z 11 milionů svých zařízení bez vědomí či souhlasu zákazníků.

Stížnost byla podána před americkou federální obchodní komisí (FTC).  Týká se televizí od společnosti Vizio s připojením na internet a softwarem ACR, což je zkratka pro automatické rozpoznání obsahu. Stejným obviněním už výrobce čelil dříve – chytrá televize odesílala, a to i v případě, že zákazník během nastavování zařízení nesouhlasil, data o sledovacích návycích a další osobní informace serverům, jež vlastní výrobce. Ten je posléze posílal třetím stranám za účelem měření sledovanosti, analýz i sledování.

„Pro všechna tato využití obviněný poskytoval vysoce specifické informace o sledování televize,“ napsali právníci FTC v pondělní stížnosti. „Každá řádka reportů poskytuje informace o sledování jednotlivé televize (…) Analytický program, například, poskytuje vysoce specifické informace o sledovacích návycích v masivních měřítcích a s vysokou přesností, což může být využito reklamními agenturami a poskytovateli mediálního obsahu.“

Výrobce reagoval prohlášením prostřednictvím e-mailu, v němž říká: „Program ACR nikdy nepároval sledovací návyky s osobními informacemi, jako je jméno nebo kontaktní údaje, a Komise to nezmínila ani nijak naše tvrzení nevyvrátila. Namísto toho, jak stížnost sděluje, postupy, proti nimž se vláda postavila, souvisejí pouze s použitím dostupných dat v agregátu (balíček informací) za účelem vytvořit souhrnné zprávy, měřící sledovací návyky a chování diváků.“

Sledování začalo v únoru 2014 na obou nových televizích (předtím se prodávala zařízení bez ACR softwaru). Tento software periodicky připojuje k jednotlivým IP adresám nashromážděná data a také umožnil sbírat detailnější informace, jako je věk, pohlaví, příjmy, rodinný stav, rozlehlost domu, stupeň vzdělání, vlastnictví domu a další. Tento sběrný mechanismus byl popsaný jako „chytrá interaktivita“ neboli funkce, jež přináší „nabídky a podněty“. Menu ovšem uživatele s touto funkcí nikterak nevarovalo, že odesílá jeho sledovací návyky a osobní informace.

Po právní při se obě strany dohodly, že výrobce zaplatí 1,5 milionu dolarů FTC a 700 000 dolarů odboru na ochranu spotřebitelů z New Jersey. Součástí dohody také bylo, že společnost vymaže všechna nasbíraná data před 1. březnem 2016. Společnost také souhlasila s transparentností a další sběr dat bude provádět pouze s výslovným souhlasem spotřebitelů. Federální správa vyvěsila informaci o novém přístupu ke sbírání informací zde.

Otázka však zní, zda nebude společnost sbírat data jen více pokoutně a nenápadně. Kromě toho ale tento prakticky lokální příklad jen poukazuje, že vlastníci nejenom smartphonů, ale dalších chytrých zařízení, jako jsou tyto televize, v podstatě nemají žádné soukromí. Je už známé, že můžeme sledovat pohyb člověka se smartphonem, či také, že oblíbená platforma na volání Skype zaznamenává naše hovory a klíčová slova. Data také sbírají nová Windows 10, která se tím ani netají, ale příliš se nemluví o tom, že je sbírala už předtím. Netřeba ani připomínat, co s osobními daty dělá takový Facebook, a proč se nám zobrazuje tolik cílených reklam.

Cílené reklamy jsou pro značné množství spotřebitelů něco otravného, někomu občas pomohou. Diskutabilně ale ukazují na větší nebezpečí sběru dat skrze chytrou elektroniku – ne kvůli reklamám, ale kvůli precedentu, že když už firmy prodávají informace reklamním agenturám, proč ne třeba dalším stranám? Například úřadům a tajným službám? I když, od Edwarda Snowdena přece víme, že ta už skoro všechna mají…

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem

Jan Petrák, časopis Šifra

Zdroje: https://arstechnica.com/tech-policy/2017/02/vizio-smart-tvs-tracked-viewers-around-the-clock-without-consent/https://arstechnica.com/security/2015/11/man-in-the-middle-attack-on-vizio-tvs-coughs-up-owners-viewing-habits/https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2017/02/vizio-pay-22-million-ftc-state-new-jersey-settle-charges-ithttps://www.consumer.ftc.gov/blog/vizio-settlement-smart-tvs-should-not-track-your-shows-without-your-ok, https://www.ftc.gov/system/files/documents/cases/170206_vizio_2017.02.06_complaint.pdf