Zavřel jsem se na pokoji a přemýšlel, co udělám se životem. Byl jsem na dně. Bez přátel a chuti žít. Přesvědčení, že to nedám, žralo moje nitro, a tak jsem si otevřel radši pivo a pustil si film, abych otupil tu bolest. Nevěděl jsem, co dál. Cítil jsem se nepotřebný, vyčerpaný, neschopný a s pocitem, že zatímco všichni v něčem vynikají, já jsem k ničemu. Od dětství jsem toužil vydělávat něčím, co mě baví. A teď tohle… Nezvládnu to. Selhal jsem a všechny zklamal. Zkrachoval jsem v prvním podnikání. A navíc mě vyhodili ze školy. Co budu teď dělat?“ začíná svůj srdceryvný příběh na osobních internetových stránkách devětadvacetiletý introvertní blonďák, který sám sebe prezentuje jako nejlépe vydělávajícího on-line stratéga a mentora u nás, jenž je placen pouze za svou existenci. Prodejem svých on-line produktů vydělal údajně více než 50 000 000 korun. Stejný muž je také autorem knihy Z nuly na milion, která na vás vyskočí na internetu častěji než upomínka od O2, když se zpozdíte s platbou za připojení.

Jak prozrazuje již název knihy, Pavel Říha to i přes dílčí neúspěch nikdy nevzdal. Navzdory svému vzezření zakřiknutého ajťáka a ne zrovna dokonalému mluvenému projevu chrlí jeden videokurz a webinář za druhým, a jakmile se dostanete do jeho databáze e-mailových kontaktů, bude vám – samozřejmě automatizovaně – posílat zprávy s frekvencí zamilované puberťačky.

Pavel je čelným představitelem tsunami zvané infomarketing, česky prodeje informací, kterou v Česku spustil David Kirš. Tenhle internetový podnikatel z Brna vymyslel byznys, který pracuje za něj. A pro něj. 

Svůj projekt skromně pojmenoval Miliónové impérium. Jednoduchá idea je založena na tom, že na internetu může zbohatnout úplně každý. Stačí, když použijete jím prodávané informace, kontakty a infrastrukturu včetně fakturačního systému, nástroje pro rozesílání e-mailů klientům nebo aplikaci, díky níž se mezi sebou mohou jednotliví obchodníci (za provize) doporučovat. K tomu si vytvoříte, nejlépe u spřátelené firmy, osobní webové stránky nebo vylepšíte stávající, kde vyzdvihnete nějakou svoji výjimečnou schopnost. A to především v případě, že žádnou nemáte; a pak už jen sepíšete svůj dojemný životní příběh, zmíníte, jak vám infomarketing změnil život, a natočíte pozdrav nejlépe z pláže, protože jste skoro nebo úplně za vodou.

Z pozice zákazníka to funguje asi takhle: Někde jsem si zdarma stáhl všude doporučovanou knihu a začala velká e-mailová jízda. Od 17. října do začátku prosince mi od Pavla Říhy přišlo celkem přes sto mailů, v některé dny klidně tři nebo čtyři, s předměty jako Nevíte, jak najít svoji vášeň?, ve kterých Pavel radí a informuje a předkládá zajímavé náměty k zamyšlení. Pak vám jednoho dne Pavel (nebo někdo jiný, takových stratégů je v Česku víc než poskytovatelů internetového připojení) nabídne kurz, e-book, radu nebo další produkt třeba za korunu. Když se ale neodhlásíte do pěti dnů, měsíčními platbami za plnou cenu se stanete šťastným členem milionového, miliardového nebo jiného úžasného impéria. Mnoho lidí na odhlášení samozřejmě zapomene, a tak se jim strhne z účtu minimálně tisícovka, než to zjistí.

Maily pak směřují k jedinému cíli. Dají vám pár užitečných rad a neomylně vás vedou k nákupu nějakého produktu. Jako scientologové. Tím, že občas přihodí něco zdarma, jen zvyšují vaši touhu se zapojit. Já si vybral účast na webináři Nejdůležitější dovednost, kde jsem se měl dozvědět, jaká schopnost odlišuje Pavla Říhu od zbytku světa. A jestli se chcete stát milionářem, jenž se producíruje na bahamské pláži, když ostatní klepou doma kosu, musíte se ji prostě naučit.

Chcete? Venku je vážně kosa… Jedeme dál. Teď vám prozradím ono sladké tajemství. Tři, dva, jedna… Tou věcí je PRODEJNÍ TEXT. Musíte se naučit napsat přesvědčivý prodejní text, který je sestaven podle nejúčinnějších psychologických a obchodních triků. Jakmile to dokážete, internet patří vám.

Buďte jako já

V začátku webového semináře Pavel zopakuje, jak smutný život vedl, než se (od Davida Kirše) naučil sestavit ten nejúčinnější prodejní text. Od koho se to naučil David Kirš, nemám tušení. Uplynulo 40 minut z plánované hodiny a půl a Pavel Říha ještě stále neúnavně lákal na zázraky prodejního textu. Celou dobu mluví o tom, jak jenom díky němu vydělal 50 000 000 korun.

Důležitost prodejního textu tak nějak chápu – když nebudu přesvědčivý a svůj produkt nebudu umět prodat, nikdo si ho nevšimne a lidi si koupí třeba horší věc od někoho, kdo má lepší prodejní text. To má logiku. A tak trpělivě čekám, až Pavel prozradí, jaký zázrak to vlastně prodává, jak tomu takový vybroušený text pomůže a jak se jej lze naučit sestavit s ohledem na váš produkt.

Zatím celou dobu ale mluví jenom o penězích. Svých penězích. O tom, že mu jeden úspěšný prodejní text vydělal dva miliony za pár dní, další dokonce třináct… No jo, ale mě zajímá to, co díky tomu textu prodává. Tak už se, chlape, konečně vymáčkni!

Po pětačtyřiceti minutách to z něj sice jako z chlupaté deky, ale přece jen konečně leze. Bezelstně přiznává, že ve všech případech žádný produkt ještě neměl hotový, a tak svůj nápad (!) prodával v předprodeji podobně jako lístky na koncert.

Jo taaak! Ten chlap je génius. Konečně mi to dochází. On dokázal napsat skvělý text o tom, jak vám za tři měsíce prodá knihu, kurz či video, které vás naučí napsat stejný prodejní text, díky němuž nebudete muset prodávat žádný skutečný produkt, ale od něj okopírovaný text. A to především lidem, kteří nemají žádný hodnotný produkt, ale chtějí vydělat kupu peněz, a za žádnou cenu u toho nechtějí pracovat.

Cílová skupina? Neomezená. A tak díky tomu, že napsal geniální prodejní text, se produktem Pavla Říhy stal… samotný prodejní text, který kupují lidé, co se chtějí naučit to samé. Je to o dost efektnější než třeba dopisy z Nigérie, kdy se náhlý dědic snaží dostat k milionovému dědictví v Evropě. Kvůli byrokracii to sice nejde příliš hladce, ale když mu pomůžete a pošlete trochu peněz na poplatky, tučný podíl vás jistě nemine.

Jednotlivá čísla Šifry si můžete objednat v tištěné i digitální formě v našem eshopu. Stejně jako předplatné. Poštovné a balné je zdarma

Po hodině Pavlova popisu pohádkového života na exotických ostrovech, odkud posílá prodejní texty, se konečně schyluje k tomu podstatnému – představení 50 + M Copy-Systému. Kupte si ode mě padesátimilionový Copy-Systém a buďte jako já! „Verze Premium obsahuje celé moje know-how a všechny praktické triky. Ještě nikdy jsem nedal nikomu nic tak cenného. Slibuji, že vás naučím napsat takový prodejní text, který vám dokáže vydělat miliony,“ láká Pavel Říha na svůj návod, jak takový výdělečný text sestavit. Cílem textu podle Pavla je, „aby zákazník křičel: Vezmi si moje peníze“. S jeho postupem prý dokážete prodat cokoli – psychologie prodeje je totiž jako magie. (A to je ten problém…)

A že jste to vy, pane, a přihlásil jste se na tenhle webinář, dostanete padesátiprocentní slevu. Takže místo 89 900 korun za třicetidenní kurz se všemi vychytávkami zaplatíte jen 49 900 korun. A ať nežeru, když do půlnoci zadáte slevový kód, tak jen 29 900 Kč. Třicetidenní kurz tedy ještě neexistuje, ale Pavel už ho má v hlavě a spustí ho 27. ledna. A co víc, patnáct nejrychlejších dostane další kurz v hodnotě 50 000 korun zdarma! A to se vyplatí, ne? Ke konci Pavel Říha asi osmnáctkrát zopakuje svoji nabídku, až se mi zasteskne po legendárním Horstu Fuchsovi z Teleshoppingu.

Živý webinář sleduje necelá tisícovka lidí, ke konci se udrželo on-line něco přes šest stovek. V živém chatu Tým Pavla Říhy děkuje Marii, Robertovi, Romanovi a šesti dalším rychlíkům za dokončené objednávky. Vydělat za jeden večer 180 000 korun tím, že za dva měsíce někomu řeknete, jak jste to dokázali, to vůbec není špatný výsledek, uznejte sami.

A jestli prodáváte e-book o tom, jak investovat do nemovitostí, i když nemáte ani garáž? Nebo kurz o tom, jak mluvit před lidmi, i když koktáte? Či tajemství šťastného života, přestože jste na Lexaurinu? Na tom nezáleží. Pokud nechcete pracovat, záleží jen na tom, jestli se naučíte napsat skvělý prodejní text, který dokáže pracovat za vás. Ten text pak pošlete jiným lidem, kteří taky nebudou chtít pracovat, a budou se to od vás chtít naučit. Pak si všichni společně koupíte LETADLO a odletíte do teplých krajin. Jen aby na vás nakonec zbyla letenka…

P. S. Tento článek je satirický a nedoporučuje se číst jako návod, ale jako varování. 

Text vyšel v měsíčníku Šifra č. 1/2020, který si můžete přečíst v tištěné i digitální formě. Předplatné objednávejte zde

Milan Vidlák, časopis Šifra